سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایت تخصصی فلسفه ی اسلامی

اوقات شرعی
امّا حقّ شما برمن . . . این است که به شما بیاموزم تا نادانی نکنید و ادب آموزم تا بدانید . [امام علی علیه السلام]

:: ParsiBlog ::KhazoKhil ::

 
 
منوی اصلی

 RSS 
خانه
شناسنامه
پست الکترونیک
ورود به بخش مدیریت


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 14635

 
 
درباره خودم
سایت تخصصی فلسفه ی اسلامی
امیر حسین فرخزادنیا
فلسفه بخوانید نه برای دانستن بلکه برای دانایی
 
 
لوگوی وبلاگ
 
 
خبرنامه
 
 
طراح قالب

 طراح : پایون  

 
 
فهرست موضوعی یادداشت ها

معرفی کتب[3] . اخلاق . فلسفه ی دین . فلسفه ی اسلامی . کلام . کلام جدید .

 
 
آرشیو

تابستان 1385

 
 
لوگوی دوستان




 
 
وضعیت در یاهو

یــــاهـو  

 
 
کتاب

علیت از دیدگاه فیلسوفان مسلمان و فیلسوفان تجربه‏گرا

دکتر خادمى، عین الله؛ مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى، 1380، وزیرى، شومیز، 432ص، 21000ریال.
در میان مسائل فلسفى قانون علت و معلول از لحاظ سبقت و قدمت اولین مسئله‏اى است که فکر بشر را به خود متوجه ساخته و او را به تفکر و اندیشه براى کشف معماى هستى وادار کرده است. براى انسان که داراى استعداد «فکر کردن» است مهم‏ترین عاملى که او را در مجراى تفکر مى‏اندازد همانا ادراک قانون کلى علیت و معلولیت است.

غایات و مبادى‏

ابن سینا، بهشتى، دکتر احمد، 1382، وزیرى، سلفون، 328ص، 26000ریال.

کتاب «الاشارات و التنبیهات»، اثرِ گرانسنگِ فلسفىِ حکیم ابوعلى سینا است که در چندین نمط، نوشته شده است. «نمط ششم» آن درباره «غایات و مبادى» است.

گروهى مى‏گویند: اگر فعلِ خداوند را معلَل به غرض بدانیم مستلزم نیاز است. و دسته‏اى هم مى‏گویند: اگر معلَل به غرض ندانیم، مستلزم عبث و بیهودگى است. شیخ در نمط ششم گره مشکل را گشوده و مى‏فرماید: او با توجه به غناىِ واجب‏الوجود از ذات مقدس او نفىِ غرضِ زاید بر ذات کرده است. غرضِ حضرت حق، عینِ ذات اوست، او بالذات عاشقِ ذات خویش و به تبعِ ذات، عاشق آثار و مخلوقات خویش است....

اثر حاضر، ترجمه و شرح نمط ششم است که شارح محترم، پیچیدگى‏هاى این موضوع را با قلمى روان براى علاقه‏مندان فلسفه، گشوده است و آنان را با اندیشه‏هاى سینایى آشنا مى‏سازد.

فلسفه

گرامى، محمد على، چاپ چهارم، 1373، وزیرى، شومیز، 382ص، 4000ریال.
بشر، بى‏نیاز از دانش فلسفه نیست، زیرا ما، طبق غریزه کنجکاوى خویش
مى‏خواهیم از نظام کلى جهان آگاه شویم و روابط جهان هستى را بفهمیم و ازلیت یا حدوث عالم را بدانیم و از چگونگى و پیدایش این همه موجودات از یک واحد بسیط (خداوند) مطلع شویم و هیچ علمى، پاسخ این سؤال‏ها و نظایر آن را نمى‏دهد جز دانش فلسفه.
کتاب حاضر، که در چهار فصل تدوین شده در ابتدا از مباحث مقدمى چون تعریف فلسفه و موضوع و هدف فلسفه و مخالفت با فلسفه و ... بحث مى‏کند و آن گاه مبحث «شناخت و جهان بینى» را مورد بحث قرار مى‏دهد و در فصل سوم «دیالکتیک» را بررسى مى‏کند و در پایان کتاب نیز از «ادراکات حقیقى و اعتباریات» و ضرورت تفکیک این دو، سخن مى‏گوید.

فلسفه و کلام اسلامى

مظفر، محمد رضا؛ ترجمه رضائى، محمد؛ محمودى، ابوالفضل، چاپ دوم ، 1382، وزیرى، شومیز، 216ص، 11000ریال.
کلام و فلسفه اسلامى از علوم رایج حوزه‏هاى علمیه شیعه است. هر چند در طول تاریخ گاه مورد بى‏مهرى واقع شده‏اند و نتوانسته‏اند جایگاه واقعى خود را داشته باشند.
پس از انقلاب شکوهمند اسلامى فلسفه و کلام اسلامى به مرور زمان جایگاه رفیع و حقیقى خود را مى‏یابد تا بتواند از کیان شریعت دفاع نماید.
اثر حاضر ترجمه متن الفلسفه الاسلامیه تألیف محمد رضا مظفر است. این اثر در سه فصل تنظیم شده است: مباحث وجود، مباحث وجود ذهنى، علت و معلول.
این اثر در جاى خود از بهترین آثارى است که در این باره به نگارش در آمده است.



امیر حسین فرخزادنیا(یکشنبه 85 تیر 18 ساعت 5:53 عصر )

دیدگاه‌های دیگران ()

 

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
فلسفه امتحان الهی
[عناوین آرشیوشده]
 
Copyright © 2006-KhazoKhil.Com All Right Reserved